Een tiental jaar geleden specialiseerde een meubelmaker zich in de vervaardiging van houten badkuipen, wasbekkens en douchebakken. Een nichemarkt uit het hoogste segment die bekoort dankzij een vakkennis waarvan de faam onze grenzen heeft overschreden. Als modelmaker maakte hij houten gietvormen voor de vervaardiging van metalen onderdelen, bestemd voor de industrie. Zich bewust van de afnemende vraag in dit segment, vatte onze meubelmaker het idee op om de modelleertechnieken toe te passen op badkuipen en wasbekkens. Nieuwe horizonten openden zich door zijn expertise heruit te vinden.
Zonder schroeven noch mastiek
Maandenlang heeft de ambachtsman onderzoek gevoerd en tests gedaan om zijn fabricagetechniek te optimaliseren en de meest geschikte lijm en vernis te vinden. Ik gebruik geen enkele schroef, nagel of mastiek. Het werk berust op assemblagetechnieken die onzichtbaar blijven, licht hij toe. Een werk van lange adem waardoor hij op zijn realisaties nu jarenlange garanties kan geven.
Pas op voor internetvalstrikken
Ik ben niet de enige die badkuipen en lavabo’s in hout vervaardigt, vertelt hij. Maar garanties bieden is nog helemaal iets anders. U kunt op internet veel goedkopere modellen vinden, maar welke garanties worden er geboden? De kwaliteit is vaak erbarmelijk: weinig geslaagde houtcombinaties, gewaagde technieken, slecht doordachte ontwerpen, … U mag zich niet vergissen wanneer u water met hout combineert. Een goede vakkennis en beheersing van de basisregels zijn hiervoor vereist.
Geduld en nauwkeurigheid
Een kwalitatief resultaat bekomen op lange termijn vergt een betrekkelijk lang fabricageproces. Voorts moet er volgens de regels van de kunst rekening gehouden worden met heel wat paramaters, van de keuze van de houtsoort (houtsoort, selectie, hygrometrie, …) via de assemblagemethode tot het vernissen. Om tijd te winnen slaan sommigen jammer genoeg stappen over met enorme risico’s voor de eindklant als gevolg.
Voor elke vorm zijn eigen assemblagemethode
Bij wijze van voorbeeld, sorteert de ambachtsman zijn hout 3 tot 4 keer om er zeker van te zijn dat hij uitsluitend met hout van eerste keus werkt. Ter afwerking brengt hij 10 tot 12 vernislagen aan terwijl hij een bepaalde droogtijd in acht neemt. De vervaardiging van een ronde badkuip vertegenwoordigt ongeveer twee maanden werk. Een vierkanten model iets minder. Elke specifieke vorm vereist inderdaad lange bespiegelingen om de juiste assemblagemethode te vinden.
Stagiaire
De meubelmaker werkt in zijn eentje. Zelfs als het idee om een jonge en gepassioneerde jongere op te leiden hem bekoort, lijkt de piste hem echter weinig waarschijnlijk. Een dergelijke opleiding kan enkel op de lange termijn overwogen worden. De beheersing van een dergelijk vakmanschap vergt tijd en ik kan er de financiële lasten jammer genoeg op lange termijn niet bijnemen. Ik heb al enkele stagiaires verwelkomd. Mijn realisaties doen hen wegdromen, maar welke toekomst kan ik hen bieden? Vandaag de dag moet een jonge ambachtsman niet alleen zijn vakmanschap beheersen, maar ook een goed verkoper zijn.
Infinity badkuip
Zelfs als de ronde badkuip Bolino zonder twijfel het vlaggenschip is van zijn collectie, heeft hij ook al maatprojecten gerealiseerd. Een paar maanden geleden heeft hij bijvoorbeeld meerdere vierkanten badkuipen vervaardigd voor de eigenaar van een villa op Corsica. Deze badkuipen, die met een pompvulsysteem (zonder kraantje) uitgerust zijn, blijven permanent gevuld en het overtollige water loopt weg via een goot, zoals bij een fontein.
Afwerking op maat
Ik gebruik vaak iroko, maar eik of wengé komen naargelang de smaak ook in aanmerking. Afhankelijk van de wensen van de klant, pas ik het type afwerking aan. Sommigen verkiezen een licht resultaat, terwijl anderen voor erg donker gaan. Alles is mogelijk. Voor de goede orde worden alle badkuipen gesigneerd en genummerd om de traceerbaarheid te garanderen.
Vertrouwen
De houten badkuipen zijn helaas niet binnen het bereik van ieder budget. Reken maar op een budget van minstens 15.000 € om het welbehagen van een houten badkuip in uw badkamer te halen. Het betreft een nichemarkt in het luxesegment. De klanten zijn erg veeleisend, vooral wat discretie aangaat, wat het maken van publiciteit niet echt vergemakkelijkt. Gelukkig worden tevreden klanten goede ambassadeurs via mond-tot-mondreclame.