Design
Tafel met Bourgondische roots die innoveert met hout
La Grande Bouffe is een tafel die de link legt naar de gelijknamige film uit 1973. Decadent? Nee, elegant, aldus designer Stijn D’hondt. Hij is de man achter het merk Pinscher. Zijn roots liggen in het West-Vlaamse Roeselare, maar hij heeft wereldwijde ambities. De versie van La Grande Bouffe in wit ebbenhout is alvast pure innovatie.
Pinscher is een jong merk, en 100% Belgisch. West-Vlaams, om precies te zijn. Bourgondisch, dat ook. In onze cultuur zijn tafelmomenten vrij belangrijk, legt zaakvoerder en ontwerper Stijn D’hondt uit. Tafels liggen me dus nauw aan het hart. Mijn eerste tafelontwerp, eigenlijk een schoolwerk, dateert al van 1999. Plus: mijn opa was meubelmaker. Ooit heb ik me wel eens aan een zetelontwerp gewaagd, maar ik kreeg toen de gouden raad om het bij tafels te houden. Dat is al moeilijk genoeg, klonk het.
Henry van de Velde Award
Zo gezegd, zo gedaan. La Grande Bouffe is wat men noemt een schot in de roos: in 2013 kaapte het ontwerp al meteen een Henry van de Velde Award weg, een prijs waarmee Design Vlaanderen de overvloed aan goed design van bij ons wil onderstrepen. In 2014 richtte Stijn D’hondt vervolgens Pinscher op, tafeldesign met uitvalsbasis in Roeselare, en het merk werd datzelfde jaar officieel gelanceerd op de Biënnale Interieur van Kortrijk.
Ultralichte panelen
Het unieke aan La Grande Bouffe? Stijn D’hondt: Het is een tafel met een eigen identiteit, volledig op maat van de koper, maar tegelijk is de tafel zeer functioneel. Hij kan dienen als eet- of bureaumeubel, in nagenoeg elk interieur, en past dankzij de uitgepuurde vormgeving bij diverse stijlen van stoelen. De basis van La Grande Bouffe bestaat telkens uit ultralichte aluminiumpanelen, een techniek uit de luchtvaart en de zeilscheepsbouw, die in elkaar passen zoals de blokken van een bouwdoos. Een modulaire tafel, met andere woorden, waarvan de grootte verschilt naargelang de wensen van de klant. De zoektocht naar lichtgewicht panelen bracht Stijn zelfs tot in de verste uithoeken van de wereldbol. Een business op zich dus, en de verkoop van deze panelen vindt binnenkort dan ook een plaats in een spin-off van Pinscher.
Wit ebbenhout
De toplaag van La Grande Bouffe wordt steevast bekleed met een natuurlijk materiaal: marmer, brons, hout, enzovoort. Alweer volgens de voorkeuren van de koper. De versie in wit ebbenhout is extra uniek, want wit ebbenhout is zeer zeldzaam. In die mate dat zelfs kenners in het duister tasten als ze de houtsoort voor het eerst te zien krijgen. Het was fineerkunstenaar Erwin Maddens, ook al uit Roeselare, die Stijn D’hondt liet kennis maken wit ebbenhout. En die was meteen verkocht.
Oude fineertechnieken
De kunst om wit ebbenhout te ‘draperen’ rond het frame van La Grande Bouffe is geen evidentie, benadrukt Stijn D’hondt. De nerven in het hout, de tekening: dat moet blijven kloppen en correct worden gespiegeld. Gelukkig heeft Erwin me zelf alle oude fineertechnieken getoond. Trial and error bleek het beproefde recept, samen met research naar de finesses van wit ebbenhout.
Respect voor natuurlijke materialen
Natuurlijke materialen: dat is nu eenmaal iets waar je respect voor moet opbrengen, vindt de ontwerper. Ik vind het dan ook buitengewoon jammer dat de kunst om ermee te werken niet meer wordt aangeleerd in het beroepsonderwijs. Ik stel vast dat jonge houtbewerkers heel goed weten hoe ze een zaagmachine moeten instellen, maar o wee als ze een beitel moeten hanteren. De toekomst is evenwel de combinatie van hoogtechnologische machines én oude ambachten, volgens Stijn D’hondt. Enkel in zo’n context kan uniek design van eigen bodem gedijen, en de wereld veroveren. Of beter, héroveren, want de geroemde Vlaamse meubelfabrieken van weleer zijn nagenoeg allemaal verdwenen. Hoog tijd dus om het tij te keren met een uniek recept!
Clerkenwell Design Week
De versie van La Grande Bouffe in wit ebbenhout lokte in elk geval dolenthousiaste reacties uit op de jongste editie van de Biënnale Interieur van Kortrijk. Architecten vallen voor de combinatie van personalisatie en materiaalinnovatie. In mei wordt het albino-ontwerp officieel verkocht op de gerenommeerde Clerkenwell Design Week in Londen. Privéklanten zijn voorlopig de belangrijkste doelgroep van Stijn D’hondt, maar hij mikt hoe langer hoe meer op projectmarkt en de zogeheten hospitality scene: de wereld van luxueuze hotelketens bijvoorbeeld, of bankkantoren waar gegoede klanten worden ontvangen. Logisch, als je weet dat één La Grande Bouffe de deur uitgaat vanaf 5500 euro.
Emotionele band
Maar eerst dus de fundamenten van Pinscher verder uitbouwen, beseft Stijn. We brengen momenteel één nieuw Pinscher collectiestuk uit per jaar. Momenteel ben ik nog persoonlijk bij elke tafel betrokken, je zou bijna kunnen spreken van een emotionele band. Maar er komt een tijd dat alles volledig op punt staat, en ik het werk met een gerust hart kan toevertrouwen aan ambachtslui. En dan zoek ik wel weer een andere uitdaging!
Meer info
Pinscher: www.pinscher.pro
Stijn D’hondt: stijn.dhondt@pinscher.pro
Erwin Maddens: www.erwinmaddens.be
Stijn D'hondt